Isnin, Januari 01, 2018

Belanjawan Selangor, belanjawan ‘goverment-in-waiting’ - Dr Dan

dari ChangkatNingkeBTP

https://selangorkini.my/2017/11/belanjawan-selangor-belanjawan-goverment-in-waiting/

Belanjawan Selangor, belanjawan ‘goverment-in-waiting’

OLEH NAZLI IBRAHIM
Selepas dibentangkan di Dewan Negeri Selangor (DNS) pada 3 November lalu dan kemudiannya berhari-hari dibahaskan, akhirnya Belanjawan Negeri Selangor 2018 selamat diluluskan.
Kini tiba masa bagi barisan kepimpinan dan jentera Kerajaan Negeri bekerja keras untuk menterjemahkan belanjawan dibentangkan kali ini menjadi realiti kepada rakyat.
Sedar tak sedar, belanjawan kali ini merupakan kali keempat dibentangkan Dato’ Menteri Besar, Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali dan seperti biasa, belanjawan ini meneruskan tradisi Kerajaan Pakatan Selangor melahirkan idea-idea segar yang tidak dijangkakan rakyat bahawa sebenarnya banyak perkara boleh dilaksanakan oleh sebuah kerajaan.

Lebih daripada itu, acap kali idea-idea ini langsung tidak terjangkau di pemikiran pemimpin Umno-Barisan Nasional (BN) baik di peringkat negeri mahupun peringkat persekutuan lantaran lebih bernafsu mempertahankan kedudukan masing-masing berbanding berkhidmat kepada rakyat.
Pada era pentadbiran Umno-BN sebelum 2008, rakyat Malaysia secara amnya menganggap kerajaan yang baik hanyalah sebuah kerajaan yang mampu menurap jalan tar di kampung-kampung, mengalirkan air di muncung paip, menerangi rumah dengan cahaya lampu elektrik atau mampu menyelesaikan masalah longkang tersumbat dan lain-lain seumpamanya semata-mata.
Sedangkan sebuah kerajaan yang baik adalah kerajaan yang mampu memainkan peranan dengan skop yang jauh lebih luas, agresif meningkatkan taraf ekonomi dan kebajikan rakyatnya dengan idea-idea segar bersesuaian dengan peredaran semasa.
 Pentadbiran Umno-BN masih ditakuk 1990-an
Berbanding Umno-BN, pada hari ini mereka masih mengamalkan pentadbiran sebuah kerajaan yang sama seperti sebelum era 1990-an.
Dalam tempoh itu hingga kini, tahap perkhidmatan dan mentaliti pemimpin kerajaan Umno-BN tidak banyak berkembang bersesuaian dengan peredaran zaman. .
Mereka masih lagi terperangkap dengan dakyah ciptaan mereka sendiri di mana menganggap diri mereka adalah tuan kepada rakyat.
Bagaimanapun, kewujudan Kerajaan Pakatan Selangor hari ini yang memberi dimensi baru, bagaimana sebuah kerajaan boleh memaksimumkan perkhidmatan seperti apa yang sepatutnya kepada rakyat.
Namun, kemunculan Kerajaan Pakatan Selangor ini sedikit sebanyak turut memberi kesan positif kepada rakyat di negeri yang ditadbir kerajaan Umno-BN apabila mereka meniru idea-idea yang dilahirkan Kerajaan Pakatan Selangor.
Maka memang tidak menghairankan setiap kali Belanjawan Selangor dibentangkan, bukan sahaja dinantikan rakyat Selangor, malahan turut mencuri tumpuan banyak pihak termasuklah penganalisis ekonomi, pemimpin dan rakyat negeri lain.
Keprihatinan rakyat Selangor terhadap isi pembentangan belanjawan Selangor memang mudah difahami kerana mereka merupakan kelompok masyarakat yang disasarkan bagi setiap inisiatif yang ditawarkan dalam belanjawan itu.
Manakala bagi rakyat negeri lain, selain menumpang gembira rakyat Selangor, apa yang menarik minat mereka apabila pada akal fikiran masing-masing terbayang kesan positif yang dikecapi sekiranya Pakatan menerajui Kerajaan Persekutuan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.
Belanjawan ‘goverment-in-waiting’
Dekan Pusat Pembangunan Asasi Universiti Selangor (UNISEL), Dr Hamdan Dato’ Salleh, menyifatkan faktor Selangor merupakan negeri diterajui Pakatan menyebabkan rakyat melihat belanjawan yang dibentangkan sebagai belanjawan ‘goverment-in-waiting’ atau kerajaan menanti.
“Penawaran belanjawan yang unik juga pastinya menarik minat rakyat termasuk negeri lain. Program-program yang bakal dilaksanakan seperti dalam pembentangan belanjawan akan menjadi manifestasi kepada keyakinan rakyat terhadap komitmen Kerajaan Negeri dalam merakyatkan ekonomi negeri serta dalam masa sama menjadikan Selangor maju menerusi ‘Smart State’.
“Terdapat tawaran menarik dalam belanjawan Selangor yang cukup menarik perhatian rakyat. Rakyat boleh membayangkan bahawa jika dengan belanjawan sekitar RM3 bilion, pelbagai faedah menarik ditawarkan, bayangkan berapa banyak pula jika kerajaan sebegini mampu lakukan jika belanjawan sebesar RM200 bilion seperti persekutuan.
“Ini satu bukti oposisi mampu menawarkan alternatif kepada Kerajaan Persekutuan sedia ada. Maknanya ia bukan sekadar retorika,” katanya kepada SelangorKini.
Jelasnya, langkah Kerajaan Negeri dalam belanjawan 2018, misalnya meluluskan RM3 juta untuk program dermasiswa, yuran pengajian dan asrama percuma yang disertakan wang saku untuk penuntut Universiti Selangor (UNISEL) sudah pasti menarik dan menjadi buah mulut rakyat negeri lain khususnya di laman-laman sosial.
Katanya, selain itu progam Kasih Ibu Smart Selangor (KISS) di mana bantuan kewangan sebanyak RM2,400 setahun bagi membantu golongan ibu berpendapatan rendah di bawah RM2,000, ibu tunggal dan wanita yang tidak berkahwin tetapi menjaga ibu bapa turut mencuri perhatian rakyat seluruh Malaysia.
Dalam belanjawan kali ini, Selangor sekali lagi meneruskan tradisi meneraju membela kebajikan rakyat dengan pelbagai inisiatif yang dibentangkan di mana sejumlah RM309 juta diperuntukkan Kerajaan Negeri bagi menjayakan program kebajikan rakyat bagi 2018 termasuk meneruskan program Inisiatif Peduli Sihat.
Katanya lagi, sebagai ‘goverment-in-waiting’ akhirnya menyebabkan rakyat, penganalisis ekonomi dan penganalisis politik tidak dapat mengelak melakukan perbandingan belanjawan ditawarkan Kerajaan Negeri dengan belanjawan Kerajaan Persekutuan.
“Rakyat tertarik dengan 42 program ditawarkan menerusi belanjawan kepada rakyat Selangor yang antaranya terkehadapan dan menjadi peneraju hingga menjadi ikutan kepada persekutuan dan negeri lain.
“Justeru, belanjawan Selangor sentiasa menjadi tumpuan dan dengan demografi Selangor hampir sama dengan Malaysia, belanjawan ini pasti dibandingkan dengan persekutuan atau negeri lain di bawah BN,” katanya lagi.
Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor, Dr Fahmi Ngah, pula berpendapat, secara umumnya rakyat Malaysia melihat kebolehan Pakatan mentadbir sebuah kerajaan sebagai cerminan kepada Malaysia dalam skala yang lebih kecil.
“Peratusan belanja pembangunan Selangor yang jauh lebih besar daripada persekutuan dan ini menunjukkan kesungguhan Kerajaan Negeri memacu ekonomi negeri dengan memberikan peluang kepada sektor swasta untuk turut serta dalam arus pembangunan negeri,” katanya.
 Teruskan berimpian
Selama sembilan tahun Selangor diterajui Pakatan sebenarnya telah memberi satu mesej yang jelas kepada rakyat supaya mengambil serius terhadap apa yang bakal ditawarkan Pakatan Harapan di dalam manifesto pilihan rayanya nanti mahupun di dalam Belanjawan Alternatif Pakatan Harapan yang dibentangkan sebelum ini.
Hal ini jelas kerana Kerajaan Negeri yang berdiri di Selangor hari ini merupakan bukti terbaik terhadap kewujudan sebuah kerajaan yang cekap memberikan perkhidmatannya kepada rakyat dengan pelbagai inisiatif yang mana tidak terfikir oleh rakyat sendiri sebelum ini.
Jangan kusutkan fikiran untuk menyakininya. Perkara ini boleh dibuktikan dengan sangat mudah. Tanya diri pembaca sendiri dan jawab dengan hati yang jujur – sebelum 2008, pernahkah terlintas dalam fikiran pembaca yang bijaksana bahawa akan wujud sebuah kerajaan yang mampu memberikan bekalan air percuma kepada rakyatnya? Sudah tentu tidak.
Namun hari ini sudah sembilan tahun skim bekalan air percuma dilaksanakan oleh sebuah kerajaan yang betul-betul peduli rakyat.
Teruskan berimpian kerana kerajaan seperti ini memang wujud.
=EZY=

Tiada ulasan:

Industrial relations and legislation in Malaysia -Overview

dari ChangkatNingkeBTP Industrial relations and legislation in Malaysia are governed by various laws and regulations aimed at maintaining ha...