(Sedutan dari Buku D.I,A, 2017)
OKU buat seketika mula mendapat
perhatian kembali apabila jaguh-jaguh paralimpik negara membawa pulang 3 emas
dan 1 gangsa hasil tuaian Sukan Paralimpik Rio 2016. Nama seperti Mohamad Ridzuan Mohamad, Puzi Muhammad Ziyad Zolkefli, Abdul Latif
Romly, Siti Noor Radiah Ismail mula dikenali. Kemenangan Ridzuan juga membawa
bersama nama Cerebral Palsy yang cukup asing kepaa rakyat Malaysia. Apa yang menarik insentif, hadiah dan anugerah yang diterima mereka adakah
setaraf dengan atlit Olimpik. Ini merupakan satu dasar yang cukup baik dari
Menteri Belia dan Sukan dan kerajaan-kerajaan negeri termasuk Selangor. Sudah
sampai masa atlit-atlit hebat ini diberi layanan sama rata, sama adil. Kerana
mereka sebenarnya lebih upaya dari mereka yang kononnya sempurna.
OKU adalah akronim kepada Orang
Kelainan Upaya. Turut dikenali dengan Orang Kurang Upaya. Dulunya masyarakat
lebih gemar mengguna istilah cacat. Bahasa Inggerisnya ditermakan Disabled.
Dari sudut Islam, Ashab Al-Ahat. Namun
terdapat golongan pejuang anak muda yang membawa istilah Orang Berkeupayaan
Berlainan. Malah OKU sendiri yang mempersoal istilah OKU yang dilihat tidak
sesuai. Namun, Akta OKU 2008 dari segi hukum yang biasanya kita rujuk. Namun
fokus utama adalah hak dan fasilitasi serta bukan kepada usaha mencari simpati.
Malangnya, senario di Malaysia
menyaksikan hanya dalam sukan OKU dipandang tinggi. Itu pun sejak beberapa
ketika ini. Secara keseluruhan, usaha mencapai Mengupayakan OKU ini masih jauh
terkebelakang di negara kita. Dasar-dasar yang ada walaupun di atas kertas
ianya seolah lengkap, namun pelaksanaan dan realitinya masih jauh dari berjaya.
Banyak pula retorikanya.
Realiti ini mungkin disebabkan para
birokrat dan khalayak umum merasakan isu OKU cuma isu minoriti dan kecil sekali
kepentingannya. Itu pandangan pembuat-pembuat dasar berhati kering. Makanya isu
Mengupayakan OKU ini kini dibawa secara lantang oleh anak-anak muda yang
berjiwa besar. Pandangan mereka tiada apa yang boleh diharap kepada
pembuat-pembuat dasar yang sukar untuk memahami, peduli apatah lagi hadham isu
hak OKU ini. Tinjauan awal oleh seorang pejuang OKU mendapati hanya 3% ahli
parlimen ASEAN sanggup membahas dan membawa isu OKU di parlimen. Keprihatinan
ahli parlimen Malaysia dan dewan-dewan undangan negeri adalah lebih
mendukacitakan. Berdasarkan
statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, golongan
orang kurang upaya (OKU) merupakan 10 peratus daripada jumlah penduduk di dunia
ini. 80 peratus daripada golongan OKU ini berada di negara-negara membangun.
Malaysia mempunyai penduduk seramai lebih kurang 28 juta orang. Berdasarkan statistik PBB itu, jumlah OKU di Malaysia dianggarkan seramai 2.8 juta orang. Namun begitu, OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seramai 280 ribu sahaja, 10% daripada anggaran penduduk OKU di negara kita. Jumlah ini tidak menggambarkan keadaan yang sebenar bagi golongan OKU di negara kita. Sebahagian besar golongan OKU diabaikan oleh pihak kerajaan, yang keperluan mereka tidak dipertimbangkan. Oleh itu, mereka tidak dapat menikmati kemajuan negara.
Statistik OKU di Malaysia adalah seperti makluman di bawah:
Jenis
|
2010
|
2012
|
Peningkatan
|
Peratus
|
Keseluruhan
|
314,247
|
445,006
|
130,759
|
+29.38
|
Penglihatan
|
27,840
|
40,510
|
12,670
|
+31.28
|
Pendengaran
|
39,824
|
53,357
|
13,533
|
+25.36
|
Fizikal &
Cerebral Palsy
|
105,020
|
148,461
|
43,441
|
+29.26
|
Masalah
Pembelajaran
|
120,109
|
165, 281
|
45,172
|
+27.33
|
Pertuturan
|
334
|
1,734
|
1,400
|
+80.74
|
Mental
|
3,663
|
14,990
|
11,327
|
+75.56
|
Lain-Lain
|
13,389
|
20,673
|
7,284
|
+35.23
|
Sumber: Jabatan
Kebajikan Masyarakat Malaysia, 2015
Peningkatan
mendadak warga OKU tentunya tinggi terutama di Negeri Selangor. Rata-rata
kedapatan banyak keluarga mempunyai anak OKU ataupun yang menjaga warga OKU.
Tidak boeh dinafikan, kos untuk menanggung anak/warga OKU sangat tinggi. Beban ekonomi merupakan
kajian pemahaman mengenai kesan penyakit terhadap sumber kewangan masyarakat,
keluarga dan individu (Sullivan et al.
2000). Pada tahun 1966, Rice menerbitkan satu monograf yang mencadangkan cara
untuk mengira beban ekonomi yang disebabkan oleh penyakit
termasuk kos langsung dan kos tidak langsung.
Pendekatan ini telah menjadi panduan pengiraan beban ekonomi untuk kajian masa depan
(Wang et al. 2008). Dalam pendekatan
ini, beban ekonomi terdiri daripada kos langsung dan kos tidak langsung. Kos
langsung merangkumi segala perbelanjaan yang berkaitan dengan rawatan perubatan
terhadap penyakit individu (Mahadeva et al. 2012). Manakala kos tidak langsung mewakili kerugian produktiviti kala kini dan masa
depan oleh individu serta ahli keluarga disebabkan kematian pra-matang dan
morbiditi yang kian bertambah (Sullivan et al.
2000).
Terdapat dua kategori kos
langsung iaitu kos langsung perubatan dan kos langsung bukan perubatan. Kos
langsung perubatan merupakan perbelanjaan untuk sumber rawatan perubatan yang
digunakan untuk merawat atau mengatasi komplikasi kondisi seseorang individu
seperti perkhidmatan pesakit luar, yuran wad, diagnosis, rawatan perubatan,
pembedahan, ubat-ubatan dan rehabilitasi. Kos langsung bukan perubatan
menrangkumi kos pengangkutan dan penginapan yang berkaitan dengan penggunaan
kemudahan perkhidmatan perubatan, kos pendidikan khas, pemakanan khas, tambahan
diet dan perkhidmatan penjagaan anak (Rice 1966). Terkini, satu kajian yang dibuat pada 2014 mendapati beban kewangan tahunan yang
ditanggung oleh sebuah keluarga yang mempunyai anak palsi serebral (cerebral
palsy) adalah RM 29,711 (Teong Chia Ying, 2014).
Contoh Kajian Terhadap
Keluarga Anak Cerebral Palsy:
Isu-isu seperti data-data asas beban keluarga punya ahli OKU perlu dikenalpasti. Kajian ini juga dibuat untuk mengenalpasti berkenaan
persepsi dan kehendak keluarga demi kesejahteraan mereka serta dapat memberi cadangan
kepada kerajaan negeri Selangor mengenai kaedah-kaedah mengenalpasti punca
beban pendapatan tambahan serta aktiviti yang sewajarnya dalam usaha mewujudkan
sebuah negeri yang benar-benar berpaksi sejahtera dan berkebajikan.
Dalam membawa isu
Mengupayakan OKU ini, terdapat tiga halangan utama di Malaysia.
(i)
Masalah sikap masyarakat
termasuk pembuat dasar dan ahli politik. Ini merupakan masalah utama dalam
Mengupayakan OKU. Mereka kerap melihat isu OKU hanya berkisar dalam kelompok
OKU yang langsung tidak kena mengena dengan mereka. Bukan itu sahaja, mereka
juga merasakan isu ini tidak penting dan hanya isu sampingan. Isu sikap ini
juga boleh dilihat menerusi isu buli, diskriminasi dan yang berkaitan dengan
menganiaya OKU. Isu sikap dan dan merasa isu OKU tidak penting terutama dari
kalangan pembuat dasar menyebabkan isu-isu berkaitan OKU tidak dapat dicari
solusi dan diberi keutamaan. Dasar OKU kerap terpinggir berbanding isu wanita
dan kanak-kanak. Ini termasuk di peringkat negeri yang maju di Malaysia.
Pembuatan dasar juga sering tidak melibatkan golongan OKU dan
pertubuhan-pertubuhan berkaitan.
(ii)
Isu Persekitaran. Amat
sukar untuk mencari tempat yang mempunyai akses OKU yang sempurna dan baik.
Kemudahan berkaitan OKU jika ada kerap pula disalahguna. Ini adalah hasil
masalah sikap dan tidak ambil peduli pembuat dasar.
(iii)
Isu hak pendidikan dan
peluang kerjaya. Dua isu ini adalah isu yang tidak berkesudahan tanpa ada usaha
dicari solusi. Biasanya cubaan mencari solusi lebih berpaksi retorika. Terdapat
anak-anak OKU terutama Cerebral Palsy yang dinafikan hak untuk bersekolah awam.
Ini berlaku walaupun terdapat undang-undang yang menjamin hak untuk mereke ke
sekolah awam. Begitu juga hak pekerjaan bagi mereka yang layak namun OKU,
Mereka tidak dilihat berdasarkan keupayaan tapi kerap dilihat ketidakupayaan
mereka.
Pembuat dasar kerap lupa dengan
statistik WHO. Sekitar 10% penduduk dianggar dalam kategori OKU. Bilangannya
tentu besar, 1/10 dari penduduk sesebuah negara. Itu belum dikira keluarga terdekat mereka.
Jika diterjemah dalam bentuk undi tentu besar kesannya. Isu OKU di Malaysia
masih berkisar sekitar simpati, kerusi roda dan bantuan bulanan. Kita di sini
masih berhadapan umpamanya dengan masyarakat yang tidak menghormati OKU. Ini
jelas sekali berlaku termasuk berkaitan isu sekecil parkir OKU yang sentiasa
disalahguna tanpa rasa bersalah oleh masyarakat yang kononnya maju.
Golongan OKU perlu diberikan keutamaan, namun dalam konteks Malaysia,
golongan OKU tidak didahulukan, malah sering diketepikan. Malaysia telah
menandatangani Konvensyen Mengenai Hak
OKU Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, tetapi hak OKU tidak diberikan dengan
sama rata. Konvensyen ini menjamin golongan
OKU menikmati peluang yang setara dengan orang upaya serta penyertaan
penuh serta efektif dalam masyarakat di semua aspek kehidupan - aksesibiliti,
mobiliti, kesihatan, pendidikan, pekerjaan, pemulihan dan penyertaan dalam
bidang politik, ekonomi dan sosio budaya. Biarpun begitu, keadaan ini berbeza
di Malaysia, OKU tidak diberi peluang untuk memajukan mereka. Isu Hak inilah
yang sedang diperjuangkan dalam usaha mewujudkan Malaysia dan Selangor yang
benar-benar adil.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan